Students in Motion: proeftuin voor trends

Voor Surf Magazine schreef ik deze column.

Students in Motion: proeftuin voor trends

Binnen veel opleidingen wordt nagedacht en geëxperimenteerd met blended learning, vaak voorzichtig en rustig aan omdat het eerst maar eens moet blijken dat het werkt: technisch, didactisch, procedureel. Een webcollege hier, een online toetsje daar. Om begrijpelijke redenen is het vaak moeilijk om radicale vernieuwingen in een keer op grote schaal door te voeren.

Bij het project Students in Motion (SIM) wordt op grotere schaal geëxperimenteerd met nieuwe technologische mogelijkheden. Ieder jaar zetten meer dan tweeduizend eerstejaars studenten van vijf verschillende opleidingen van De Hogeschool van Amsterdam, de stad in beweging. De studenten werken in gemengde teams aan opdrachten om een Amsterdamse ambachtelijke ondernemer te helpen bij het op kaart zetten van zijn onderneming. Bijvoorbeeld door een prototype te maken, een social-mediastrategie op te zetten, een nieuw design ontwikkelen of een app te ontwikkelen.

Intelligente algoritmes
In de teams zijn studenten van alle vijf de opleidingen vertegenwoordigd, zo kunnen ze kennis maken met elkaar en werken aan multidisciplinaire opdrachten. Daarnaast is het ook fijn als de studenten tenminste één teamgenoot kennen, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dat gebeurt bij met een hiervoor speciaal ontwikkeld algoritme. De student vult een aantal persoonlijke gegevens in en logt in met zijn Facebookaccount. De student kiest dan uit drie matching teams, waar hij een goede aanvulling in vormt. Zo worden de ‘ideale teams’ samengesteld.

Op pad met GPS
Soms moet je buiten gebaande paden treden om studenten iets te leren. Een van de opdrachten die studenten krijgen, is om bestemming te bereiken door een kortere route te lopen dan de GPS van je smartphone dat aangeeft. De studenten worden door een app van SIM ‘getrackt’ om dit te ‘kunnen bewijzen’. Achterliggende doelen zijn: studenten laten nadenken over vertrouwen in technologie en hun digitale sporen. Zo wordt technologie ingezet om te leren over de impact ervan.

Dat is pas flipping de classroom
De Students in Motion week wordt afgesloten met een bijeenkomst waarbij alle 70 coaches in de grootste collegezaal zitten met hun laptop en iedere docent contact heeft met zijn eigen groep via Google Hang Outs. Af en toe wordt één van de hangouts op het grote scherm geprojecteerd: studenten thuis achter hun bureau, hangend op de bank of zelfs nog in bed, docenten in de collegezaal, dat is pas flipping the classroom.

Online portfolio en gamification
Om de resultaten van de teams zichtbaar te maken, werken ze aan een online portfolio in een WordPressomgeving. Elke opdracht heeft een ‘tegel’ waarachter de resultaten te zien zijn, waarmee studenten badges scoren. Zo kent de leeromgeving ook een competitief element. WordPress is binnen de creatieve sector momenteel een belangrijk platform. Kijk voor de resultaten van 2015 op http://www.studentsinmotion.nl.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie